Buitengewoon Onderwijs Remi Quadens
Architektenburo Jef Van Oevelen
Architectenkantoor: Architektenburo Jef Van Oevelen
Aantal bestede uren: niet meegedeeld
DE ARCHITECTUUROPDRACHT
Locatie: Brasschaat
Opdrachtgever: DBC Openluchtopvoeding vzw
Jaar: 2015
Type opdracht: Privésector
Waaruit bestond de opdracht?
Het betreft een opdracht van diensten met als voorwerp het volledig ontwerp, de studies (inclusief stabiliteit en technieken), de administratieve afhandeling, de werfopvolging, de coördinatie en de leiding der werken voor het bouwen van een nieuw schoolgebouw.
HET ONTWERP
Wat zijn volgens u de sterke punten van uw ontwerp?
Als ontwerpers hadden we de kans om verscheidene keren, op verschillende momenten de school te bezoeken, en als het ware aan de lijve te ervaren wat de betekenis is van deze plek. Uit deze ervaring groeide al snel een aantal eerste reacties:
- …als we tussen deze twee gebouwen een uitbreiding dienen te realiseren, dan dienen we er voor te zorgen dat de eenheid in ruimte niet wordt versnipperd tot een verzameling betekenisloze restjes
- …is het echt niet denkbaar dat het Langhuis zich omdraait, en niet langer met de rug naar zijn school staat.
- …de fietsenstalling is eenvoudigweg te demonteren en misschien te herplaatsen op de resterende
funderingsplaat, achter de vijver, daar waar de prefab-klasjes zullen worden afgebroken.
Daarbovenop werd onze aandacht gevestigd op de dagelijkse circulatiepatronen, eigen aan elk van de gebruikers van de school. De verbindingen tussen Langhuis en Tweelingen, tussen parking en Langhuis, tussen busparking en school, etc.
Deze vaststellingen leidden ons snel tot een eerste reeks keuze in het ontwerpproces:
- …we gingen zoeken naar een reorganisatie van het Langhuis, zodanig dat het gebruiksmatig werd omgekeerd
- …We gingen onderzoeken of het mogelijk was een inplanting voor het nieuwe gebouw te vinden, dat er voor kan zorgen dat de open ruimte maximaal te ervaren blijft
- …we gingen zoeken naar een gebouw dat maximaal de verschillende richtingen, bewegingen op het domein respecteert en zelfs accentueert
In de reorganisatie van het Langhuis, waren voor ons enkele factoren uiterst belangrijk:
- …is er een ruimtelijk structuur te vinden die intuïtief leesbaar is
- …kan dit ondersteunt worden door een duidelijke herkenbare ruimtelijke hiërarchie
- …zijn er elementen in de huidige architecturale vormgeving die dit kunnen ondersteunen
In het schema dat vervolgens werd uitgeprobeerd, werd de centrale uitgang aan de zuidzijde als middelpunt genomen, en de halfcirkelvormige uitbouw als referentiepunt. De huidige leraarsruimte wordt omgevormd tot centraal secretariaat en onthaal. De ruimte erachter, wordt maximaal open gewerkt, zodat alle circulaties en trappen er kunnen samenkomen.
Vanuit dit “plein” vertrekken enkel “straten” die de verschillende lokalen bereiken. Het gelijkvloers bestaat in hoofdzaak uit alle mogelijke “publieke” functies en zo weinig mogelijk klassen. De directie verhuist naar de linkerzijde, er komen ontvangstruimtes, vergaderzaal, bureau voor orthopedagogen, enz. Het lokaal voor de leerkrachten en begeleiders, verhuist naar de kop van het gebouw aan de zuidzijde. Het wordt aanzienlijk groter en geeft de gebruikers (hoe vreemd dit ook mogen klinken) enkele momentjes weg van hun kroost.
Op de verdieping van het gebouw blijven klassen, maar op een gelijkaardige manier, door een eenvoudig herkenbare infrastructuur van straten, pleinen en kruispunten, bereikbaar en evacueerbaar.
De haalbaarheid van dit uitgangspunt, gaf meteen de aanzet voor de situering van het nieuwe gebouw op de site. Rekening houden met de aanwezige routes, met respect voor het grote open landschap, werd aan de zuidzijde van het Langhuis een zone herkenbaar, die mogelijke het nieuwe programma kon huisvesten. Samen met het Langhuis zou het nieuwe deel overkomen als één geheel, in twee herkenbare delen;
De voetafdruk van het nieuwe gebouw zou rekening houden met de verschillende uitgangen van het langhuis aan de zuidzijde, zou rekening houden met de assen naar de andere bestemmingen op het terrein en deze zelfs versterken en het zou de vruchten plukken van zijn respect voor de gevrijwaarde open ruimte rondom.
HET WINNEND ONTWERP
Welk bureau haalde de opdracht uiteindelijk binnen?
Cuypers & Q
Werd dit project uiteindelijk gerealiseerd?
Neen
Evaluatie van het behaalde resultaat:
/
Sociale assistentie appartementen Antwerpsesteenweg
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + Artex
450 UREN
realisatie van een volksrestaurant, kinderopvang en administratief centrum voor het zorgbedrijf
INOFORMA ARCHITECTS
350 UREN
Académie Nationale de Formation aux Métiers du Golf au Royal Golf Dar Es-Salaam
AWAA for cwarchitects
367 UREN
landschappelijke brug voor langzaam verkeer
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It.) en Technum
561 UREN
Ontwikkeling site Gemeentelijke Bibliotheek - Gemeentelijke Basisschool
Architectenbureau Baro
450 UREN
masterplan voor de omgeving van het Stübenpark in Duinbergen
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It) en Technum (infrastructuur)
677 UREN
masterplan en beeldkwaliteitplan voor het centrum van Begijnendijk
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It)
386 UREN
Volledige studieopdracht voor de grondige renovatie en uitbreiding van het zwembad van Oostende
architectenbureau Serck
672 UREN
Wedstrijdontwerp Uitbreiding Fase 4 & Masterplan
TV - A+R Architecten en Architectengroep JANSSENS bvba
210 UREN